PETCARE 101

7 TIPS BAWA KUCING KE KLINIK VET

Nak bawa kucing ke klinik memang satu cabaran besar, jangan kata nak masuk kereta. Masuk carrier pun dia tak nak. Baru owner angkut carrier dah lari sebatu Si Comel tu.   Kita perlu tahu yang kucing ini sifatnya ‘territorial’ dan SANGAT TAK SUKA pada tempat baru,...

ALAHAN KUCING BANYAK PUNCANYA

ALAHAN KUCING NAMPAK MUDAH, TAPI KOMPLEKS S1) Apakah tanda-tanda umum yang berlaku jika kucing mempunyai alahan? Boleh doktor bantu menerangkan dengan lebih lanjut. Alahan adalah satu reaksi sistem imuniti badan menolak sesuatu agen yang lazimnya tidak berbahaya...

BULU KUCING ANDA KERAP GUGUR?

KUCING SAYA SEMAKIN BOTAK! APA NAK BUAT?  KENALI PUNCA KEHILANGAN BULU INTRO:  Adakah anda menyedari kucing di rumah agak kurang berbulu ketika ini? Sesetengah bulu mereka gugur seolah-olah kucing menanggalkan ‘kot musim’ sejuknya. Bagi segelintir pemilik kucing,...

TIPS KUCING: 5 Mitos Kucing Terbongkar

5 MITOS KUCING TERBONGKAR Pernah tak korang dengar cerita-cerita dari mak ayah dulu pasal ‘sejenis perangai’ kucing? Macam-macam yang kita dengar kan, betul tak belakang citer.. Jom kita bongkarkan releven mitos di bawah. KUCING ADA 9 NYAWA Alangkah bagusnya, kalau...

PENYAKIT KUCING: FIP Membawa Maut

FIP MEMBAWA MAUT PADA KUCING ANDA Infectious Peritonitis (WET or DRY form)   FelineS1) Apakah Feline Infectious Peritonitis?   FIP adalah satu penyakit virus daripada Virus Corona yang bermutasi dalam badan kucing. Lazimnya Virus Corona ni hanyalah virus...

JOM BELAJAR WARNA DAN CORAK KUCING !

JOM BELAJAR WARNA DAN CORAK KUCING ANDA! Mesti ramai dikalangan mommy-daddy furry yang tak tau apa nama corak atau warna kucing mereka kan? Nak kata putih, macam asap-asap.. nak kata oren tapi macam bercapuk sana sini.. Jom, kita belajar nama-nama asas corak si bulus...

Diari iVet: Kucing Patah Tulang

Patah Tulang Rawatan Awal Membantu Ada pemilik kucing yang pernah lalui pengalaman kucing mereka patah tulang? Sama ada patah di kaki, tulang pinggul, tangan dan tengkorak? Apakah Punca? HBC (Hit By Car) Jatuh dari tingkat tinggi Terpijak/ dipukul Terhimpit/ Terkepit...

TANDA TANDA KUCING SAKIT

NI ABG NK SHARE TANDA2 KUCING KITA SAKIT.. 1.Hilang Selera Makan Makanan adalah perkara yg penting dlm kehidupan makhluk, termasuk la kucing skali, kucing yg sihat mempunyai selera makan yg tinggi. jika kucing korang menunjukkn sikap yg taknak makan or makan sikit2 tk...

TENTANG KUCING

TENTANG KUCING.......... -Perkataan kucing merujuk kepada binatang yang memakan daging termasuk harimau dan singa. -Kucing betina mampu beranak 3-7 ekor anak setiap empat bulan -Kucing tidak boleh melihat secara terus di bawah hidungnya -Kucing memberi tindak balas...